Om ASK

Föreningen har som ändamål att bedriva ideell verksamhet i form av en förening med särskild målsättning att initiera och främja ett aktivt användande av kulturarv i projektform med mål att stödja en god samhällsutveckling.

Vi står för demokrati och alla människors lika värde oavsett social, etnisk, kulturell eller religiös bakgrund. Föreningen vänder sig till människor i alla åldrar, oavsett bakgrund. Föreningen ska aktivt arbeta för att motverka all form av diskriminering.

Org nummer: 802522-8040

Advisory board

Har du en kompetens som du tror skulle passa in? Kontakta oss

Våra grupper:

• Dans
  • Musik
  • PR
  • Digitalt
  • Museum
  • Stadsutveckling

Christian Arnet

TV-producent och kulturvetare som producerat hundratals filmer till TV och museer, oftast på tema historia, såsom ”Sveriges historia” TV4, ”Arns Rike” och ”Häxornas Tid” med Jan Guillou och nu senast för SVT två timmar om svenska SS-soldater. Just nu pågår en produktion om svenska drottningar för TV4/CMore. TV-produktionen i eget bolag började för över 20 år sedan med ett flertal TV-serier i samarbete med Svenskt Kulturarv, en medlemsförening för ca 300 museer över hela Sverige. Samarbetet har fortsatt i andra former nu senast i appen Kulturquiz. Bok- och musikproduktion, allmänt kulturintresse och en del hedrande priser och nomineringar.

Staffan Gerlöw

It-entreprenör med stort intresse för idéhistoria och kulturarv. Sedan 90-talet startat och drivit ett flertal företag såsom översättningsbyrå, datautbildning och webbyrå. Skapare av ett antal it-system för större svenska industriföretag och Sveriges Kommuner och landsting. Skapat hundratals (mindre och medelstora) databaslösningar. Grundare och VD sedan 10 år för guideapp-företaget OnSpotStory.

Edna Eriksson

Edna Eriksson är kulturentreprenör och kulturaktivist med mänskliga rättigheter, demokrati och historia som utgångspunkt. Hon har en bakgrund inom kulturområdet som tjänsteman och utredare på Kulturdepartementet, Kulturrådet och Ungdomsstyrelsen som idag heter MUCF.

Edna har även arbetat med integrationspolitiska frågor samt verkat som expert inom medborgarskapslagstiftning och diskrimineringsjuridik inom ramen för andra statliga uppdrag. Under 30 år har hon varit föreläsare och utbildare samt konsult och verksamhetsutvecklare över hela landet från ideella organisationer till offentlighet och företag.

Hon är initiativtagare och vice ordföranden till MR-Stiftelsen som granskar regeringens efterlevnad av mänskliga fri- och rättigheter i Sverige samt ordföranden i föreningen “Democracy walk” som arbetar med vårt demokratiska kulturarv över hela landet med att bland annat avteckna gamla tingsplatser i hela Sverige samt verka för att göra stadspromenader i demokratins historia i alla nordiska huvudstäder. Hon är utbildad journalist och DJ som lagt journalistiken på hyllan men som i sällsynta fall intar ett DJ-bås nära dig.

LG Nilsson

Skapat utställningar och delar av museum, som bl.a. sagolekhuset Junibacken. Arbetat som storyteller, projektledare, producent och gestaltningsansvarig för  upplevelseprojekt.

Inblandad som konceptuellt ansvarig och kreativ genomförare för: Siggesta Gård, Ljudteatern Audiorama, Naturreservatet Velamsund och Gustavsbergs Hamn. Har under de senaste åren arbetat med att bygga och driva Sveriges första slagfältsmuseum HAMN i Nacka, flyttat och öppnat upp det 40-åriga Leksaksmuseet i ny skepnad i Nacka samt varit en av initiativtagarna, delägarna och gestaltningsansvarig för The Viking Museum/Vikingaliv på Djurgården.

Arbetar nu med projektet Gribshunden c/o Kallvattenkuren i Ronneby, med målsättning ett nytt stadsmuseum, ett Östersjöprojekt på Landsort samt en förprojektering för ett internationellt museum om Tempelriddarna i Portugal.

Viktor Lindbäck

Är initiativtagare till projektet och arbetsmetoden Platsminnen som tillgängliggör kulturarvsbilder för minnesaktiviteter och livsberättelser i demensvården.

Karin Lekberg

Karin har under de senaste 20 åren arbetat med kluster- och mötesplatsutveckling, bl a som chef för Subtopia (Alby/Botkyrka). Varit rådgivare till ett stort antal kommuner och organisationer i Sverige och utomlands. Har utvecklat processer och metoder för värdegrundsbaserad stadsutveckling där konst, kultur och kreativa näringar varit motorn för att bygga platsspecifika varumärken (för att skapa större känsla av sammanhang och delaktighet för individer och grupper).

Har medverkat i ett antal internationella projekt, forskningsprojekt med utgångspunkt i värdegrundsbaserad stads- och samhällsutveckling och mellan 2015-2017 expert i EU-kommissionens utvecklingsprogram för kultur med särskilt fokus på ”Promoting intercultural dialogue and bringing communities together through culture in shared spaces”. Sedan 2018 egen konsultverksamhet, och kulturstrateg på arkitekt- och stadsplaneringeskontoret Landskapslaget

Kristian Franck

En sann entreprenör som startade sin karriär i unga ord med att sy segel. Därmed också en sann seglare. En person med sann känsla för material, form och hantverk. Fortfarande seglare, men sedan många år också kreatör, innovatör och scenograf. Många teaterscener och scenkonstrum har skapat sina gestaltningar med Kristians hjälp. Allt från svenska museum till OS-invigningar och Eurovision Song Contest ute i Europa har genomförts med unika scenografiska lösningar sprungna ur Kristian och hans medarbetares händer. Stort som smått. Det kan handla om LED-hästar som i storformat galopperar uppe i luften under en OS-invigning, och den kan handla om den enkla lilla gestaltningen i form av ett historiskt diorama på ett lokalt museum. Kristians signum är lusten, nyfikenheten och ödmjukheten.